Verduurzamingsplatform Reimarkt neemt klantcontact kant-en-klare huizen op zich

Future Factory gaat woning-markt ‘grootschaals’ verduurzamen.

Bouwgroep Dijkstra Draisma, energiemodule-ontwikkelaar Factory Zero en dak- en gevelleverancier Rc Panels werken met het verduurzamingsplatform Reimarkt en nog 25 andere partijen aan een fabriek die kant-en-klare duurzame huizen en ‘groene’, all-in renovatiepakketten (slimme tech-gevels & daken, die werken via plug & play, red.) gaat produceren. Vanaf 2026 moeten daar jaarlijks zo’n 25.000 huizen/pakketten uit gaan rollen. Reimarkt gaat zich bemoeien met het presenteren van een verkoopbaar en -klaar product en de beleving van het nieuwe online aanschafkanaal. Dat is een klus die het bedrijf op het lijf geschreven is.

Samenwerken om te verduurzamen

Reimarkt verduurzaamde met haar site en winkels inmiddels ruim 4000 woningen van zowel particulieren als huurders (en gaf 32.000 keer advies). Hiertoe werkt het verduurzamingsplatform nauw samen met onder andere corporaties, makelaars en gemeentes door het hele land. Future Factory ontving 14 miljoen euro subsidie van de overheid in het kader van MMIP (Meerjarig Missiegedreven Innovatie Programma’s).

Future Factory wordt een productie-, toelever- en verkoopbedrijf waarmee op grote schaal woningen en woongebouwen verduurzaamd kunnen worden. De huidige fabrieken van de deelnemende bedrijven worden ingezet als ‘field lab’ om innovaties snel te kunnen testen en bij succes toe te passen. Tijdens de looptijd van het MMIP-programma schaalt dat ‘field lab’ op naar 5.000 pakketten per jaar (om in 2026 met de nieuwe fabriek uit te komen op 25.000). Die pakketten bestaan uit een dak-, gevel- en installatiemodule.

Innoveren

Lianda Sjerps-Koomen, woordvoerder van Future Factory en manager business development van Rc Panels: ‘Onze fabrieken zijn geen overkapte bouwplaatsen, maar geautomatiseerde fabrieken waar we onder andere met robots werken die steenstrips plakken. We innoveren constant met als resultaat dat er straks grote bouwkundige onderdelen uit de fabrieken rollen waarin de installaties al slim verwerkt zitten. Zo gaan we de zonnepanelen in het dak inbouwen en worden ook de warmtepompen en de warmteterugwinventilatie geïntegreerd in bouwonderdelen. Dit scheelt veel geld en in de meeste gevallen ook ruimte.’ Ook het proces van aankoop en levering wordt volledig geautomatiseerd. Sjerps: ‘De order van de klant wordt rechtstreeks omgezet in productie. Daar zit niemand meer tussen. Straks kan de klant zelf online aan de knoppen zitten.’ Daarnaast komt er wellicht een fysieke winkel, mogelijk als onderdeel van de al bestaande Reimarkt winkel, omdat beleving en persoonlijk contact ook belangrijk zijn, aldus Sjerps.

Volgens Sjerps zijn fabrieken als Future Factory nodig om de hele Nederlandse woningmarkt te verduurzamen voor 2050, zoals het Klimaatakkoord voorschrijft. ‘Het gaat jaarlijks om 200.000 woningrenovaties. We hebben niet eens de bouwvakkers om die klus te realiseren. Met een paar van deze fabrieken erbij kan het wel.’

Industrialiseren en digitaliseren

Uiteindelijk moeten de pakketten van Future Factory gaan passen op 40 procent van alle Nederlandse woningen. Daarvoor zijn er nog wel een paar stappen te zetten. Bijvoorbeeld op het gebied van innovatie, digitalisering en volume. Sjerps: ‘Er moet een soort van flow ontstaan. Bij corporaties is die er al steeds vaker. Zij combineren geplande, reeksen renovaties aan het verduurzamen van de woningen. Op de particuliere markt ontbreekt het nog aan zo’n stroom.’ Daarnaast moet de prijs van de producten van Future Factory nog flink omlaag om ook die particuliere markt te kunnen bedienen. Daartoe bevat het consortium van 29 bedrijven en organisaties niet alleen de meest succesvolle duurzame producenten en leveranciers, die weten wat het betekent om te industrialiseren en te digitaliseren, maar ook een hele reeks aan kennispartners zoals de TU Delft en TU Eindhoven bijvoorbeeld. Dus ook bedrijven zoals Reimarkt.

Waar klanten enthousiast van worden

Reimarkt gaat helpen om de toekomstige klant van Future Factory blij te maken. Zo zal het verduurzamingsplatform klantcontactsessies gaan organiseren met de verschillende woningbouwverenigingen, die bij het project betrokken zijn. Sjerps: ‘Waar worden corporaties en hun huurders enthousiast van en waarvan niet? Reimarkt vertelde ons bijvoorbeeld dat huurders graag hun eigen voordeur willen kiezen. Dat wisten onze techneuten nog niet. We gaan dus zorgen dat klanten een keuze hebben uit meerdere goed geïsoleerde voordeuren.’ Daarnaast heeft Reimarkt veel verstand van de woningmarkt en opschaalbare verduurzaming (zie kadertekst, red.). Het ligt volgens Sjerps ook in de planning dat het online (en wellicht dus ook het offline) verkoopkanaal van Reimarkt wordt aangesloten op het productiekanaal van Future Factory.

Duurzaam huis-design

Het verduurzamingsplatform gaat bovendien meekijken of het Future Factory-aanbod aantrekkelijker, goedkoper en mooier kan. Sjerps: ‘Uiteindelijk moeten particulieren vanachter hun pc hun eigen duurzame metamorfose kunnen vormgeven. Baanbrekend en echt anders dan we nu kennen. Duurzaam huis-design, zoals je nu online je eigen sportschoenen kunt ontwerpen.’

‘De benodigde investering zal de koper door de tijd heen terugverdienen’, aldus Sjerps, ‘door de besparing op energiekosten en onderhoud.’ Kijk op de website van Future Factory voor meer informatie.

Unieke werkwijze

Reimarkt heeft een eigen, unieke werkwijze van verduurzaming: zo kiest het bedrijf niet voor eenmalige, kostbare projecten met ingewikkelde offerte-trajecten zoals nu gewoon in de bouw, maar voor opschaalbare producten die de koper geld opleveren. Reimarkt heeft daartoe de hele Nederlandse woningmarkt geanalyseerd en 85 procent daarvan in groepen bijeengebracht, op welke duurzame standaardoplossingen/pakketten aansluiten. Middels de site of door een bezoek aan de Reimarkt-winkels wordt in een blik duidelijk wat die pakketten en producten inclusief installatie kosten en ook wat het de koper oplevert. Reimarkt - dat opereert vanuit een ideaal en samenwerking verkiest boven concurrentie - rekent een vaste prijs per product voor haar diensten en blijft daarmee onafhankelijk in haar advies. Het verduurzamingsplatform werkt onder andere samen met TNO en het NVM, maar ook met gemeenten, provincies, bouwers, bewoners, vve's, coöperaties, woningbouwverenigingen, hypotheekverstrekkers en ‘groene’ aanjagers door heel Nederland. Kijk op de website van Reimarkt voor meer informatie.

« Nieuws overzicht