Forbo zet in op duurzaam vloertransport

Zoveel mogelijk onnodige logistieke’ bewegingen’ voorkomen

Bij duurzaamheid denken veel mensen aan producten die duurzaam gemaakt zijn van natuurlijke, duurzame grondstoffen, maar daar houdt het niet op.

Die producten worden bijvoorbeeld ook vervoerd en dat kan duurzamer.

Alle Europese Forbo fabrieken bij elkaar vervoeren ter wereld ongeveer 1000 zeecontainers per jaar. Ook bij Forbo Assendelft wordt veel gebruik gemaakt van scheepvaart en zo min mogelijk van vrachtwagens. Dit omdat het vervoeren van Forbo vloeren naar bijvoorbeeld de haven van Rotterdam of Antwerpen per vrachtwagen tot wel tien keer vervuilender is dan met de binnenvaart.

Marco Reijnders, manager distributie planning bij Forbo Flooring: “Ondanks dat het wegverkeer een stuk schoner en dus duurzamer is geworden door voornamelijk Europese regelgeving - een ontwikkeling die je in de binnenvaart minder ziet - scheelt juist de binnenvaart nog steeds een hoop CO2-uitstoot.”

Bezorgtijd

Dit is een belangrijke reden voor Forbo om zoveel mogelijk te transporteren via de binnenvaart. Dat vraagt wel om een goede planning. “Wanneer je iets meer planningstijd neemt, kun je het net zo makkelijk via de binnenvaart vervoeren. Alleen uitzonderingen en spoedverschepingen gaan via de weg”, aldus Marco. Nadenken over hoe vaak je uitrijdt naar een bestemming is ook belangrijk. “Soms is het mogelijk om zaken te combineren door het - binnen de tijd - maar net iets later te bezorgen.”

Efficiënte logistiek houdt in dat er geen onnodige vervoerskilometers worden gemaakt en dus minder CO2-uitstoot. Iets waar Marco dan ook veel mee bezig is. “Ik ben heel fanatiek op het maken van zo min mogelijk logistieke bewegingen met zoveel mogelijk resultaat. Dat zie ik als één van de belangrijkste doelstellingen in mijn werk.”

Retourlogistiek

In een circulaire economie worden ook afvalmaterialen op een slimme manier hergebruikt. Een belangrijk onderdeel daarin is logistiek: afgedankte materialen moeten ook weer op de juiste plek (bijv. een recyclingbedrijf) terechtkomen. Marco: “Als je een televisie koopt, betaal je al een verwijderingsbijdrage. Als we dit ook kostenneutraal voor vloeren zouden kunnen organiseren, is dat interessant. Dan moeten we gaan nadenken over retourlogistiek.”

Marco verwacht dat de logistiek de komende tien jaar nog efficiënter en daarmee duurzamer wordt. Nu worden nog grote bulkpartijen naar een centraal distributiecentrum verscheept en daar weer gesorteerd en soms ook weer opnieuw op pallets gezet. “In de toekomst wordt de voorraad nog slimmer voorgesorteerd, gecombineerd en gelijk naar eindklanten gebracht. Dat scheelt onnodige logistieke bewegingen.”

Voor veel meer info over duurzaamheid bij Forbo zie: www.forbo-flooring.nl/cbe.

« Nieuws overzicht

NBD-Online gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie