Iedereen denkt het wel eens, bijna niemand durft het te zeggen.

Slechte akoestiek maakt meer kapot dan je lief is - een variant op een oude reclameslogan, maar daarom niet minder waar. In omgevingen met veel geluidoverlast, zoals in kantoortuinen, winkelcentra en restaurants hebben veel mensen moeite om zich te concentreren op waar ze mee bezig zijn. Dat dat in een kantoortuin kan leiden tot verminderde productiviteit en verhoogd ziekteverzuim is al langer bekend. Maar ook in restaurants en winkelcentra doet verminderde concentratie door geluidsoverlast de resultaten geen goed.

 

Geluidsoverlast zorgt voor slappe hap

In experimentele studies naar de kwaliteit van vliegtuigmaaltijden werd ontdekt dat niet alleen de lage luchtdruk en lage luchtvochtigheid in een vliegtuigcabine de smaakperceptie aantasten, maar dat ook het storende geluid invloed heeft op hoe de smaak van een maaltijd wordt ervaren. De kok kan dus de sterren van de hemel koken, maar een slechte akoestiek in het restaurant kan dat grotendeels teniet doen. Met name zoete en zoute smaken worden minder intens. Ook de structuur van voedsel, vooral de ervaring van "knapperigheid", wordt negatief beïnvloed door vervelend achtergrondgeluid.

 

Vervelende akoestiek zorgt voor ontevreden gezichten

Om in warenhuizen en winkelcentra tot de juiste aankoop te kunnen komen, heeft de gemiddelde klant de mogelijkheid nodig om zich te concentreren. In zijn/haar eentje op de eigen gedachten, of op het al dan niet uitgeschreven boodschappenbriefje, of in gezelschap op wat de ander zegt, om een afgewogen keuze te kunnen maken. Waar veel mensen bij elkaar zijn, de oppervlaktes hard zijn en de vorm van de ruimte meer gericht op uiterlijk vertoon dan op comfort, is akoestiek echter vaak een probleem. Het constante geroezemoes kan als storend worden ervaren voor concentratie of voor een gesprek. Wanneer daardoor een product wordt aangeschaft dat niet helemaal het juiste is, om maar weg te kunnen uit het lawaai; of wanneer helemaal geen aankoop wordt gedaan, zijn de uitbaters van de winkelruimtes daar niet bij gebaat. In beide gevallen leidt dit tot ontevreden klanten.

 

Gewenst geluid versus ongewenste geluidsoverlast

Een deel van de ervaring in restaurant en winkelparadijs kan bestaan uit gewenst geluid, bijvoorbeeld achtergrondmuziek die door de klant als passend bij de omgeving wordt gezien. Daarop heeft de ondernemer natuurlijk direct invloed. Minstens even belangrijk, maar minder makkelijk achteraf te wijzigen, is de akoestiek van de ruimte. Door tijdens bouw of renovatie al geluidsabsorberende wanden of plafonds aan te brengen kan worden voorkomen dat achteraf kostbare akoestische ingrepen moeten worden gedaan.

 

Een pasklare oplossing

Soundblox zijn akoestische betonblokken, waarmee permanent akoestische wanden kunnen worden gerealiseerd. Soundless Acoustics International levert meerdere varianten, ook voor plafonds. Neem voor meer informatie contact op met Soundless Acoustics International per mail of telefonisch: (020) 3697050.