'Deze esthetische laag hoeft dan niet meer waterdicht te zijn zodat het ontwerpers maximale expressievrijheid geeft.'

Omdat het dak steeds vaker als vijfde gevel in het ontwerp wordt geïntegreerd, of juist als extra oppervlak voor tuinen of parkeren wordt benut, heeft de dakafwerking meer esthetische mogelijkheden gekregen en krijgt het mede daarom ook steeds meer aandacht. Op NBD-Online besteden we daarom een maand lang aandacht aan dakbedekkingen. We vroegen Han Stadt, Sales Director van dakbedekking specialist Kalzip, naar zijn visie de actuele trends in de wereld van de dakbedekkingen:


Wat zijn de laatste veranderingen in de regelgeving op het gebied van dakbedekkingen en waar dien je als leverancier rekening mee te houden?

‘Voor felsdaken is er eigenlijk niet veel nieuwe regelgeving dit betreft toch meer de isolatienorm die voor daken nu reeds enige tijd op 6,0 licht en daar zal het wel niet bij blijven. De invulling van deze eis zit dan weliswaar in de onderconstructie echter de montage van Kalzip op klips noopte ons wel tot nadenken aangezien we de klips niet oneindig lang kunnen maken hetgeen de stabiliteit uiteraard niet ten goede komt. Wij hebben dus al vroeg ingezet met een combinatie van een harde isolatieplaat met een hoge isolatiewaarde als basis en de voor felsdaken zo gewenste minerale wol als 2e isolatielaag. Op de harde isolatie wordt een speciaal door Kalzip ontwikkelde aluminium rail geplaatst die dienst doet als drukverdeler en benut wordt voor het indraaien van de klips. Hierdoor zijn de klips eenvoudiger te monteren en eventueel na te stellen, uiteindelijk heeft hier de regelgeving ervoor gezorgd dat het Kalzip systeem nog beter is geworden.’

 

Hoe kun je ervoor zorgen dat dakbedekking zo duurzaam wordt geleverd en lang mogelijk meegaat?

‘Dat is voor Kalzip redelijk simpel daar het een aluminium dakbedekking betreft die ten 1e een zeer lange levensduur heeft en mocht het om wat voor reden ook niet meer nodig zijn dan zijn de aluminium felsbanen uiteraard perfect te recyclen. Is er gekozen voor een afwerking als onze AluPlusPatina dan spreek je over 100% aluminium en heb je zelfs geen residu van de coating. Wat duurzaam leveren betreft wegen Kalzip felsbanen minder dan 4 kg/ m2 en is er dus geen sprake van zwaar transport, wel zijn het vaak volumineuze transporten en wanneer je banen van 50 m1 moet transporteren ook vrij lang. Hier biedt onze mogelijkheid tot produceren op de bouwplaats uitkomst er komt dan wel een transport van een mobiele walsinstallatie bij maar het materiaal wordt in de vorm van coils aangevoerd hetgeen een aanmerkelijke afname van het transportvolume betekent.‘

 

Zouden leveranciers zoveel mogelijk gebruik moeten maken van duurzame natuurlijke materialen of zou er in de toekomst juist meer ruimte moeten komen voor kunststof dakbedekkingen?

‘Het is een beetje een schot voor open doel, maar ik zou het bij aluminium houden.’

 

Wat moeten we vooral in de gaten houden op het gebied van dakbedekking in het afgelopen jaar?

‘Meer integratie van duurzame toepassingen zoals de integratie van PV modulen zoals bij onze AluPlusSolar uitvoering en de groene daken zijn nog steeds een thema.’

 

Welke eisen zijn anno 2018 doorslaggevend voor het succes van dakbedekking? 

‘Ik denk dat we steeds meer materialen gaan zien die in eerste instantie niet geschikt zijn als dak, denk aan hout, geperforeerde panelen, vlakke panelen en dergelijke. Ook hier zijn felsdaken weer een uitkomst daar je ze als waterdichte huid kunt inzetten en tegelijkertijd als constructieve drager voor deze esthetische toepassingen. Deze esthetische laag hoeft dan niet meer waterdicht te zijn zodat het ontwerpers maximale expressievrijheid geeft. Daarnaast blijven daken toch wel de aangewezen plek voor de plaatsing van PV systemen.’