Groot, groter, grootst: industriële deuren op een industriële schaal

Een selectie van deuren voor toepassing van hangar tot haven, van museum tot stadion

Er zijn allerlei soorten en maten deuren die als “industriële deur” bestempeld kunnen worden. Binnen die grote collectie zijn er altijd uitschieters en daar hebben we er hier een aantal van op een rijtje gezet.

Een glazige blik op Volkswagen Autostadt Wolfsburg

Het Duitse Autostadt-complex van Volkswagen in Wolfsburg claimt, dat de elektrische glazen deuren in één van de tentoonstellingsgebouwen de hoogste glazen draaideuren ter wereld zijn. Elke deur weegt zo veel als 32 VW Polo’s en is ruim 20 meter hoog.

12-01-03-autostadt-by-RalfR-133

Glazen deuren Autostadt Wolfsburg van buitenaf, door Ralf Roletschek (Overleg) - Wissensmanagement mit Wikis (Eigen werk) [FAL - GFDL 1.2], via Wikimedia Commons. Eigen website: Fahrradmonteur.de.

12-01-03-autostadt-by-RalfR-133

Glazen deuren Autostadt Wolfsburg van buitenaf, foto van LinkedIn-post World's 5 Tallest Doors van Lindsay Riggs.

12-01-03-autostadt-by-RalfR-124

Glazen deuren Autostadt Wolfsburg van binnenuit, door Ralf Roletschek (Overleg) - Wissensmanagement mit Wikis (Eigen werk) [FAL - GFDL 1.2], via Wikimedia Commons. Eigen website: Fahrradmonteur.de.

5 gigantische taatsdeuren: Vikings’ US Bank Stadium, Minneapolis, Minnesota, USA

Nog zo’n staaltje van draaiende glazen deuren is te vinden in het nieuwe US Bank Stadium van de Vikings. De deuren zijn ontworpen door HKS architecten en zijn van 22,86 tot bijna 29 meter hoog en 16,76 m breed. De eerste deur die geplaatst werd woog bijna 26.000 kilo. De aannemer was Mortenson Construction.

Foto: still uit video van Mortenson Construction

Foto: still uit video van Mortenson Construction.

Kleiner, maar inbraakwerend tot en met

De United States Bullion Depository, beter bekend als Fort Knox, is een versterkt kluisgebouw dat in de United States Army legerpost in de plaats Fort Knox in Kentucky. Het gebouw wordt gebruikt om een deel van de officiële Amerikaanse goudreserve en andere waardevolle stukken die eigendom zijn van de federale overheid te bewaren. Ook objecten die bij de federale overheid in bewaring zijn gegeven kunnen worden opgeslagen in Fort Knox. Wat er precies in de United States Bullion Depository ligt is onbekend, omdat er sinds de dertiger jaren geen volledige accountantscontrole meer heeft plaatsgevonden. Er ligt ongeveer 147 miljoen ounce (4.167.450 kilo) goud in de United States Bullion Depository, met een waarde van circa 186 miljard Amerikaanse dollars. In augustus 2017 bezocht een delegatie van Amerikaanse politici voor het eerst sinds 1974 de goudreserves in Fort Knox. Naar verluidt kent geen enkele persoon de volledige code waarmee de kluis geopend kan worden.

De deuren van Fort Knox zijn zo goed beveiligd, dat de naam door een fabrikant van kluizen als merknaam is gedeponeerd.

United States Gold Bullion Depository Fort Knox Kentucky

Foto: Michael Vadon, Eigen werk [Creative Commons 2.0]

Te land, ter zee en...

Door scheepswerven worden grote eisen aan deuren voor de productieomgeving gesteld – niet alleen op gebied van maat, maar ook op gebied van windvastheid.

Lichtdoorlatende vouwdeur bij droogdok van Pendennis Shipyard

Foto: Het droogdok van Pendennis Shipyard is voorzien van een lichtdoorlatende vouwdeur van Assa Abloy Entrance Solutions

...en in de lucht

Voor hangars zijn vanwege de grote breedte en hoogte bijzondere deuren nodig, waarbij ook verschillende formaten vliegtuigen de hangar in en uit kunnen, zonder te veel warmteverlies. Daarvoor is het vaak handig, wanneer de deuren in delen omhoog kunnen. Afhankelijk van het soort vliegveld kunnen ook bijzondere eisen aan de inbraakwerendheid van de deuren gesteld worden.

Verticale vouwdeur Megadoor VL3190 van Assa Abbloy Entrance Systems in een hangar van Vietnam Airlines

Foto: Verticale vouwdeur Megadoor VL3190 van Assa Abbloy Entrance Systems in een hangar van Vietnam Airlines

Grote maximum security hangardeuren van Protec Industrial Doors

Foto: Grote maximum security hangardeuren van Protec Industrial Doors.

Baas boven baas

Wat het ook is, NASA zal altijd proberen het groter en beter te doen. Zo ook met hangardeuren: de vier deuren in het Vehicle Assembly Building (VAB) van het lanceercomplex in het Kennedy Space Center in Florida zijn in totaal bijna 139 meter hoog, met 7 verticale panelen en 4 horizontale panelen. Het kost 45 minuten om elke deur volledig te openen of te sluiten.

Aerial View of Launch Complex 39

Foto: Vehicle Assembly Building (VAB) van het lanceercomplex in het Kennedy Space Center in Florida, door NASA (Great Images in NASA Description) [Public domain], via Wikimedia Commons

Discovery departs the Vehicle Assembly Building, by Ben Cooper / LaunchPhotography.com

Foto: Discovery departs the Vehicle Assembly Building, door Ben Cooper / LaunchPhotography.com

« Nieuws overzicht

NBD-Online gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie