Parkeerdek MECC Maastricht duurzaam afgedicht met Triflex

De parkeergarage P5 van het Maastrichtse expositie- en congrescentrum MECC is een van de hoogste gebouwen in het centrum van Maastricht en biedt een prachtig uitzicht over de stad.

De parkeergarage biedt ruimte aan 900 auto’s, veelal de bezoekers van MECC en de nabijgelegen Brightlands Maastricht Health Campus. Naast de gebruikelijke parkeerbelasting, is er tijdens evenementen ook sprake van een enorme piekbelasting. Bijvoorbeeld tijdens Tefaf, The European Fine Art Fair; ’s werelds meest toonaangevende kunstbeurs waar jaarlijks meer dan 75.000 gasten ontvangen worden. Nu, ruim 15 jaar na de bouw, was het bovenste parkeerdek dringend toe aan renovatie.


Bovendek

Het bovenste dek van de parkeergarage biedt ruimte aan 200 auto’s en bestaat uit twee identiek lijkende delen. Echter zijn de delen destijds in twee betonstortingen gerealiseerd en na verloop van tijd is gebleken dat het ene deel van beduidend mindere kwaliteit is dan het andere. Bij de bouw in 2000 is een systeem is aangebracht zonder wapeningsvlies, waarvan het effect nu duidelijk zichtbaar werd. De coating bleek onvoldoende bestand tegen de uitdagingen in de open lucht. Op sommige plaatsen was het onthecht, zelfs met betonschade tot gevolg. Het was dus tijd voor een nieuwe afdichting. Tevens waren de hellingbanen die leiden naar het bovendek aan vernieuwing toe. 


“We beschikken over het Green Key Gold keurmerk. En een BREEAM Certificaat is binnen handbereik. Ons uitgangspunt is helder: We kiezen voor het duurzaamste product." Lars Wolfs, Manager Building & Facilities MECC Maastricht.


Lars Wolfs, manager Building & Facilities


"Ik heb de mooiste baan van Maastricht en omstreken". Als Manager Building & Facilities is Lars Wolfs verantwoordelijk voor al het vastgoed, de inkoop én de ICT voor de complete organisatie. En met een miljoenenrenovatie en nieuwbouw van het terrein en het congrescentrum op stapel, is zijn functie allesbehalve saai te noemen. Lars Wolfs: "Ik moet elke dag switchen tussen heel uiteenlopende disciplines. Daarom verzamel ik mensen om mij heen die echt van de hoed en de rand weten."


"In de coatingwereld kom je veel zelfbenoemde specialisten tegen. Ik ontving, ook ongevraagd, veel aanbiedingen op dit werk. Visies en prijzen lagen enorm uit elkaar, en dan is het zoeken naar geschikte partner. Bij Triflex was ik al snel overtuigd van de kwaliteit van de systemen." Duurzaamheid gaf de doorslag in de keuze voor Triflex. "We zitten al jaren op het gouden Green Key niveau, het hoogst haalbare internationale keurmerk voor de recreatiebranche. De systemen van Triflex passen daar perfect bij. Voor het milieu prettig en daarnaast hoeven wij er als organisatie weinig onderhoud aan te plegen."


Langdurige en duurzame bescherming

Het bovenste parkeerdek van een parkeergarage heeft het nodige te verduren. Niet alleen van de zware en veranderlijke belasting van auto's en de bewegingen van het bouwwerk, het dek wordt ook blootgesteld aan zaken zoals UV-licht, dooizouten, extreme weersomstandigheden en temperatuurwisselingen. Om de betonnen constructie en ook de onderliggende parkeerdekken langdurig te beschermen, is daarom gekozen voor het scheuroverbruggende Triflex ProPark systeem, variant 1. 


Werkwijze

Het project is gestart in oktober 2016. Voordat applicateur Meekelenkamp Kunststof Techniek BV kon starten met de afdichting, was het eerst van belang om het oppervlak schoon en strak op te leveren. Met een mechanische beitel is de bestaande coating verwijderd, waarna het volledige oppervlak is gestraald. Vervolgens is op diverse plekken betonherstel gepleegd. Zeker op het linkerdek was schade ontstaan als gevolg van onthechting van de coating. Vervolgens kon MKT starten met het aanbrengen van de afdichtingsystemen.


Na het nodige herstelwerk gingen zij  aan de slag met de opbouw van het afdichtingsysteem. Laag voor laag is een scheuroverbruggende, slijtvaste afdichting aangebracht. Allereerst de Triflex Primer voor afsluiting van en een gegarandeerde hechting aan de ondergrond. Daarna het scheuroverbruggende en volledig gewapende Triflex ProPark. Vervolgens de waterdichte, zelfnivellerende Triflex DeckFloor, die fungeert als hoog mechanisch belastbare slijtlaag. En tot slot Triflex Cryl Finish, de slijtvaste UV-bestendige finish. Voor de hellingbanen is gekozen voor Triflex ProPark variant 3. Dat systeem kent dezelfde opbouw als variant 1, maar heeft een grovere instrooiing, waarmee aan de vereiste antislip waarden wordt voldaan.


De winter van 2016 viel er vrij veel regen, waardoor het project wat oponthoud kreeg. De koude periode die volgde, leverde geen verdere vertraging op. Met ProPark kan met temperaturen vanaf 0 graden probleemloos gewerkt worden. Oplevering vond plaats in 2017.


Het resultaat

Het geheel is afgewerkt tot een sober, licht grijs oppervlak. Er is gekozen voor witte lijnen voor de parkeervakken en heldere witte markeringen. Het resultaat is een duurzaam afgedicht parkeerdek, met hellingbanen die eveneens verzekerd zijn van een lange levensduur. De bovenste verdieping van P5 is gereed om vele jaren, vele bezoekers aan MECC Maastricht gastvrij te verwelkomen en waarbij ze weer kunnen genieten van het uitzicht over de mooie stad Maastricht.

« Nieuws overzicht

NBD-Online gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie