‘Renovatieprojecten gebruiken steeds meer onderhoudsarme gevelbekleding.’

Thomas Andriessen (Marketingmanager) van Milin B.V. over de laatste trends en ontwikkelingen in de gevelbranche: De gevel is het eerste waar we naar kijken bij gebouwen. Gevelbekleding is daarom een belangrijk onderdeel van een bouwkundige constructie. Gevelbekleding kennen we in vele soorten en maten. Van kunststoffen platen tot houten gevels en zinken gevelbekleding.


Wat zijn de laatste veranderingen in de regelgeving op het gebied van gevelbekleding en waar dien je als leverancier rekening mee te houden?

'Als totaalleverancier van gevelbekleding heb je met vele regelgevingen te maken grotendeels worden deze gebundeld in Declaration of performance (DoP), een document waarin je verklaart dat de gevelbekleding voldoet aan de geharmoniseerde Europese CE-markering voorwaarden. Essentiële gegevens vermeld op het product zijn de testnormen en brandclassificatie. Voor elke type basismateriaal van een gevelbekleding gelden andere normen waaraan je dient te voldoen.'


Onderhoudsarm

'Op dit moment is de trend voornamelijk unieke basismaterialen die verwerkt worden in gevel. Waar we begonnen met steen, kwam daarna hout, gevolgd door vezelcementplaten, kort daarna gevolgd door kunststof gevelbekledingen zie je nu de trend naar gecombineerde basismaterialen zoals hout en kunststof in een WPC. Ook gekleurde bouwfolie met een zeer open gevelbekleding kom je steeds vaker tegen. In de renovatiemarkt wordt steeds meer onderhoudsarme gevelbekleding toegepast. Bestaande gebouwen krijgen een nieuwe uitstraling en eindgebruikers ervaren het gemak van onderhoudsarm.


Welke rol spelen de milieueisen in de materiaalkeuze van jullie gevelbekleding?

'Het milieu vinden wij enorm belangrijk. Maar het begint niet alleen bij een materiaalkeuze. Wij kijken ook naar onderhoud, schoonmaken en recycling mogelijkheden. Dit heeft namelijk net zoveel invloed op het milieu als alleen het basismateriaal. Distributie is ook een mogelijkheid om milieubewuster te ondernemen. Onze vrachtwagens zijn voorzien van allerlaatste technische innovaties waardoor ze uitstekend scoren op brandstofgebruik en de totale uitstoot van CO2. Dankzij het lage brandstofgebruik, minimale uitstoot van CO2 en de wendbaarheid (lengte van 9 meter) zijn de vrachtwagens geschikt om zelfs binnen milieuzones te rijden.'


3D printers winnen terrein. Hoe zit dit in de wereld van de gevelbekleding?

'Dankzij de 3D printer zijn ontwikkelingskosten gedaald. Kleine innovatieve ideeën zoals sluitingen, structuren en de waterkering kunnen op kleine schaal worden getest. Door onze innovatieve karakter en de constante zoektocht naar nieuwe producten zijn we zeker aan het kijken naar de mogelijkheden. Daarnaast kunnen we de prototypes gebruiken voor het meten van het marktpotentieel. Op deze manier  kunnen nog beter inspelen op de behoefte en wensen van onze klanten.' 


Wat moeten we vooral in de gaten houden op het gebied van gevelbekleding in 2017?

'Vernieuwingen zitten dit jaar vooral in basismaterialen en kleurmogelijkheden. In 2017 hebben we een nieuw nerfstructuurfolie geïntroduceerd genoemd ‘Walnoot’. Deze is verkrijgbaar in het authentiek rabatdeel model. Een prachtig nieuwe trend kleur. Deze en andere vernieuwingen zijn te zien in de nieuwe duurzame afbouwmaterialen catalogus 2017'