Het produceren met staal is duurzaam produceren. Er is niet of nauwelijks sprake van bouwafval.

Transport binnen woningen en bedrijfsruimten is van levensbelang. We moeten ons van punt A naar B kunnen verplaatsen, ook in gebouwen. Op NBD-Online.nl besteden we daarom een maand lang extra aandacht aan trappen en liften. Naast liften besteden we volop aandacht aan trappen en de regelgeving daaromtrent. Niek Jaspers, Sales Engineer bij Staatman B.V. vertelt ons meer over het gebruik en regelgeving van stalen trappen:


Wat zijn de laatste veranderingen in de regelgeving op het gebied van trappen en waar dien je als leverancier rekening mee te houden?

‘Als leverancier van trappen dien je rekening te houden met de eisen welke het bouwbesluit stelt aan het eindproduct. Het kan ook zijn dat de eindgebruiker hogere eisen stelt aan de trap dan het bouwbesluit doet. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat het gebouw opgeleverd wordt met het Woon Keur label. Dit label stelt aanvullend op het bouwbesluit extra eisen aan het gebouw. Hierdoor wordt ook het gebruik van de trap geoptimaliseerd voor bijvoorbeeld senioren of mindervaliden.


Een aantal voorbeelden van eisen welke het bouwbesluit stelt zijn:
  • Een aandachtspunt is dat een verplichte trap ten minste aan één zijde voorzien moet zijn van een goed bevestigde, over de gehele lengte van de trap doorlopende, leuning. 
  • De hoogte van de leuning t.o.v. de trede is minimaal 800 en maximaal 1000 mm.
  • Als leverancier dien je ook te rekening te houden met de beloopbaarheid van de trap. Bij een hoofdtrap dient de optrede niet groter te zijn dan 188 mm, de aantrede dient hier niet kleiner te zijn dan 220 mm.
  • De hoogte van de trap is de hoogtemaat ten opzichte van de trap, gemeten vanaf de bovenkant van de vloer tot de bovenkant van de bovenliggende vloer of bovenste treden van de trap. De maximale hoogte is 4,0 m. Bij een grotere hoogte, zal er een bordes met een minimale vrije oppervlakte van 0,8 x 0,8 meter in de trap moeten worden opgenomen. 
Een voorbeeld van een aantal eisen die woonkeur stelt aan een trap:
  • Er dient in tegenstelling tot de eis in het bouwbesluit, bij een hoogteverschil van 1,8 meter een tussenbordes met een minimale afmeting van 1,2 x 1,2 meter aanwezig te zijn.
  • Er dient aan beide zijden van de trap een leuning aanwezig te zijn.
  • Aan het begin en eind van de trap is deze leuning minimaal 300 mm horizontaal doorlopend.’

Welke rol spelen de milieueisen in de materiaalkeuze van jullie trappen?

‘Straatman B.V. maakt bij de productie van haar trappen gebruik van staal. Het kiezen voor staal betekent het bijdragen aan een lagere milieubelasting. Het produceren met staal is duurzaam produceren. Er is niet of nauwelijks sprake van bouwafval. De bijproducten zoals hoogovencement en -gas worden hergebruikt. Daarnaast wordt er bij de productie van nieuw staal steeds vaker gebruikt staal (schroot) ingezet. Hierdoor hoeft er voor de productie van staal steeds minder gebruik te worden gemaakt van primaire grondstoffen als ijzererts. Een stalen trap gaat erg lang mee. Voor extra bescherming van de trap kan er worden gekozen voor een duurzame oppervlaktebehandeling. De trap heeft zo zeer weinig onderhoud nodig en dat is weer goed voor het milieu. Tevens wordt de trede in alle gevallen gemaakt van stevig materiaal. Hierbij kunt u denken aan hout of staal. De duurzame afwerking hiervan zorgt er weer voor dat het product jarenlang veilig en onderhoudsvrij gebruikt kan worden.’


3D printers winnen terrein. Hoe zit dit in de wereld van de trappen?

‘De eerste 3D-printers waren vooral gericht op het printen in kunststof. Nu de 3D printer meer terrein aan het winnen is, wordt er gezocht naar de toepassing van nieuwe materialen. Sinds kort zijn de eerste 3D-printers op de markt die staal kunnen 3D printen. Straatman B.V. maakt op het moment nog geen gebruik van 3D geprint staal. De verwachting is wel dat de komende jaren er steeds meer staal 3D geprint zal gaan worden. Dit biedt natuurlijk ook voor ons als balustraden en trappen leverancier veel nieuwe mogelijkheden welke wij zeker gaan onderzoeken.’


Wat moeten we vooral in de gaten houden op het gebied van trappen en andere transportmiddelen in 2017?

‘Door toepassing van nieuwe technieken als 3D printen en lasersnijden van stalen onderdelen van trappen, zijn we niet meer gebonden aan standaard profielafmetingen van de stalen onderdelen. Hierdoor zijn we compleet vrij in het ontwerpproces; elke vorm is mogelijk, mits de belastingen welke de trap te verdragen krijgt door de ontworpen onderdelen opgenomen kunnen worden.’