Volvo Nederland kiest voor ROCKFON Blanka plafondsysteem

Ruim 70 Nederlandse dealers getransformeerd voor vernieuwde Volvo‐werkwijze en ‐klantervaring

Ruim 70 officiële Volvo‐dealers ondergaan de komende tijd een ingrijpende transformatie, waarbij zowel de werkplaatsen als showrooms worden vernieuwd. Door bezoekers een moderne, eigentijdse klantervaring te bieden, wil het premium automerk een nieuwe generatie Volvo‐rijders aan zich binden. Daarvoor gaat ook hun meeste efficiënte verkoopkanaal op de schop: de showroom. Geheel in traditie van Zweeds design staan de nieuwe showrooms in het teken van lichte kleuren en strakke lijnen. 

Aankleding van het plafond

De aankleding van het plafond speelt een belangrijke rol. Dat moet een gevoel van ruimte geven en zorgen voor een uitstekende akoestiek, maar boven alles de moderne range Volvo‐modellen optimaal recht doen. Geen enkele dealer wil concessies doen aan de fraaie lijnen en kleuren van hun auto’s. Volvo Nederland koos voor het ROCKFON® Blanka plafondsysteem dat voorziet in de witste minerale plafondtegel van Europa met hoge lichtreflectie‐ en diffusie; eigenschappen die de nieuwe showrooms ondersteunen bij een optimale belichting van de modellen.


Interieurontwerper Peelen Interieur uit Zaltbommel is verantwoordelijk voor de transformatie van de ruim 70 dealershowrooms in Nederland. Het Mobility Center in Vlaardingen wordt als één van de eersten vernieuwd. Ontwerpster Toke Peelen vertelt over de achtergrond van de herinrichting. ‘Het nieuwe interieur van de dealerships is meer dan een make‐over. Het gaat om het bieden van een nieuwe klantbeleving, waarvoor de Volvo‐medewerkers op een nieuwe manier zullen gaan werken. De nieuwe huisvesting moet dat zo goed mogelijk faciliteren.’ Comfort klant centraal Daarvoor is het traditionele concept van een showroom 180 graden gedraaid. Niet alleen de auto’s staan centraal, maar ook het comfort van de klant. Peelen: ‘De showroom moet een plek zijn waar je graag bent, waar je makkelijk contact maakt met de technisch specialist (de werkplaats is ontsloten in het nieuwe concept) en waar je prima wat uurtjes kunt werken of verblijven terwijl je op je auto wacht. Zo speelt Volvo in op de behoeftes van een nieuwe generatie, één die steeds mobieler werkt.’


Comfortabel Scandinavisch design

Maximaal gebruik van daglicht Peelen schetst een interieurbeeld van warm, comfortabel Scandinavisch design voor de ontmoeting‐ en verblijfsruimtes – livings – tegenover een heldere, natuurlijk verlichte ruimte waar de auto’s staan. Die ruimte noemt ze ‘the street’, volgens Peelen een plek ‘waar de modellen schitteren’. ‘De auto’s zijn “the stars of the street”’, licht ze het interieurconcept toe. Daarvoor maakt de autostraat maximaal gebruik van binnenvallend daglicht. Over de keuze voor het ROCKFON® Blanka plafondsysteem, zegt de ontwerpster: ‘Om van deze showroom een zo open en transparant mogelijke ruimte te maken hadden we een zeer, zeer wit en naadloos plafond nodig. Een plafond dat van de autostraat één geïntegreerde ruimte zou maken’, verklaart ze. ‘Dus zonder harde scheiding in de ruimte tussen de auto’s en het plafond.’ Het belang van wit De oplossing vond Peelen Interieur in het ROCKFON® Blanka plafondsysteem, dat eenvoudig toegang geeft tot technische installaties en met een L‐waarde van 94,5 de witste plafondtegel van Europa heeft. Over het belang van wit in de autoshowroom zegt ze: ‘We creëren er hoogte mee en het versterkt het contrast tussen de livings en de autostraat. Daarnaast brengt dit plafond natuurlijk daglicht zo ver mogelijk de ruimte in.’ De hoge lichtreflectie en ‐diffusie (respectievelijk 87 en 99 procent) zorgen ook voor een goede uitlichting van de auto’s, volgens de interieurontwerpster. ‘Het plafond verspreidt het licht op zo’n manier, dat de lakkleuren van de auto’s optimaal tot hun recht komen.’


Uitgebreid marktonderzoek onder toparchitecten

De ROCKFON® Blanka plafondtegel is ontwikkeld op basis van uitgebreid marktonderzoek, vertelt Dominique Goven, marketingmanager bij ROCKFON. ‘Dit product is echt vanuit de markt geïnnoveerd, dus outside in en niet inside out zogezegd. Daarvoor hebben we 17 grote Europese architectenbureaus (onder wie IBI Group uit London en Wilmotte & Associés uit Parijs) gevraagd naar hun verwachting van het plafond van de toekomst. Naast het behoud van onze uitstekende waardes voor akoestiek (αW = 1,00 voor de Blanka‐plafondtegel) en brandreactie (Klasse A1), kwam de wens van een extreem witte tegel naar voren. Architecten maken steeds meer gebruik van toetredend daglicht in gebouwen, waarbij ze zoeken naar een goede manier om dat daglicht zo goed en ver mogelijk binnen een gebouw te verspreiden. Hoe beter de lichtdiffusie‐ en reflectie van een tegel, hoe beter dit lukt.’


ROCKFON® Blanka plafondtegel

Het geheim van de witheid van de ROCKFON® Blanka plafondtegel zit in de speciale coating, die ook wordt gebruikt voor raketten in het Amerikaanse ruimteprogramma. Goven: ‘In combinatie met het extreem gladde mineraalvlies als drager en het specifieke proces van aanbrengen van de coating op het vlies, resulteert dit in een extreem glad oppervlak en is het niet zichtbaar in welke richting de coating is aangebracht.’ Daardoor is een verplichte legrichting niet nodig, wat tijdwinst oplevert in de montage (tot 10%) en ook nog eens tot 75% bespaart op snijafval. De coating zorgt er ook voor dat stof en vuil zich zeer moeilijk hechten aan de tegel, waardoor het plafond minder vaak schoongemaakt hoeft te worden. Volgens Goven is het de combinatie van functionaliteit en esthetiek die het ROCKFON® Blanka plafondsysteem onderscheidend maakt. ‘ROCKFON® beseft dat een goede akoestiek en brandwering de basisvoorwaarden zijn voor architecten, maar we weten ook heel goed dat ontwerpers daarnaast altijd zoeken naar de meeste esthetische oplossing; voor Volvo is dat het ROCKFON® Blanka plafondsysteem en daar zijn we trots op.’

« Nieuws overzicht