Experts geven een kijkje in de keuken

Plafonds, ze zijn er in allerlei soorten en maten. Van akoestische plafonds tot systeemplafonds en verlaagde plafonds. We vroegen een aantal experts in de branche naar de belangrijkste trends en innovaties om rekening mee te houden.

 

Wat zijn de belangrijkste trends op het gebied van plafonds dit jaar? 

 

Guus Klamerek, marketing manager Ecophon:  ‘De trends voor dit jaar zijn vooral het gebruik van absorptie aan de wand ter verbetering van de spraakverstaanbaarheid naast het gebruik van vrijhangende eilanden en baffles. Nieuw in ons programma is Ecophon Akusto One, een serie kleinere akoestische wandpanelen in verschillende vormen en kleuren. Voor scholen zien we dat onze oplossing Ecophon Gedina met Extra Bass erg goed aanslaat. Deze oplossing is ontwikkeld naar aanleiding van de aanscherping van het PvE Frisse Scholen, waarin ook de lage frequenties meegenomen worden. Tenslotte is er ook in de plafondbranche steeds meer aandacht voor duurzame, groene oplossingen. Ook hier lopen we voorop met onze EPD’s (Environmental Product Declarations) en duurzame oplossingen.’

 

Ecophon Solo vrijhangende akoestische plafondpanelen voor geluidsabsorptie - Circle en Circle XL

 

Dominique Goven, marketing manager Rockfon: ‘Plafonds worden nu echt gebruikt als designoppervlak. Architecten zagen plafonds jarenlang slechts als functionaliteit in een ruimte en waren daarom minder fraai. Ze zien nu in dat plafonds een ruimte mede uitstraling geven, zo is er veel kleurvariatie mogelijk. Daarnaast is de kantafwerking veel speelser.

Ook het begrip duurzaamheid is in de plafondwereld van belang. Niet alleen de beleving speelt een rol, ook de gezondheid en de productiviteit van werknemers is een kantoorpand bepaalt de plafondkeuze nu.

Per gebouw en branche liggen de aandachtspunten verschillend. In een ziekenhuis wordt naast functionaliteit veel op kleuren gelet, zodat patiënten niet de hele dag naar een saai wit systeemplafond staren. In de retailbranche wordt de akoestiek voor de winkelbeleving steeds belangrijker. De ruimte bepaalt eigenlijk de eisen van het plafond.’

 

Rockfon10 Mono Acoustic-systeem, naadloos akoestisch systeem DK-Novo-Nordisk

 

Sita Vleer, Marketing & Communicatie Derako: 'Duurzaamheid, groen en bewust bouwen. Er wordt in de bouw veel bewuster gekozen voor materialisering met het oog op de toekomst en gebouwbeleving. Men is bezig met duurzame en groene gebouwen. Een mooi voorbeeld hiervan is het Stadskantoor in Venlo, wat volgens de principes van C2C is gebouwd. Hier zijn ook de plafond systemen van Derako toegepast. De interesse in hout neemt dan ook zeker toe omdat dit materiaal heel milieuvriendelijk is en een natuurlijke en karakteristieke uitstraling geeft. Wij zien dan ook een toenemende vraag naar de toepassing van hout, niet alleen vanwege het milieuvriendelijke aspect maar ook vanwege de natuurlijke en karakteristieke eigenschappen en uitstraling.

 

 

 

Complexere ontwerpen

Ontwerpen worden complexer en er is meer behoefte aan technische ondersteuning. We zien dat ontwerpen steeds complexer en uitgebreider worden. Maar ook het werken met BIM zorgt voor de vraag naar extra ondersteuning. Kennis, kunde en service zijn heel belangrijk. Het is voor ons als bedrijf van groot belang om hier in te investeren en dit goed in huis te hebben zodat we architecten, aannemers en afbouwende partijen op alle vlakken kunnen ondersteunen.


Door gebrek aan tijd en prijzen die onder druk staan, wordt het steeds belangrijker dat alle partijen in de bouwkolom met elkaar samenwerken. Gelukkig zien wij dat dit steeds meer gaat gebeuren en dat in een beginfase van een project alle partijen al betrokken worden om zo tot het beste resultaat te komen.'

 

Lisette Bouman. marketing coördinator​ Armstrong Building Products: 'De verandering die volgens ons is ingezet, is dat men steeds minder vaak een traditioneel plafond kiest. Er wordt eerder gekozen voor een niet-traditioneel 600x600 plafond. Slechts een deel van de bouwkundige constructie wordt  ‘bedekt’ met akoestische plafonds. Armstrong heeft hier akoestische oplossingen voor zoals plafondeilanden, wanden, baffles en randafwerkingsystemen. Daarnaast kunnen we specialistische oplossingen met mineraal, hout, metaal en/of een combinatie van deze producten leveren.'

 

Armstrong-Perla-OP-0.95

 

Om welke innovaties op het gebied van plafonds kunnen we niet heen? 

Guus Klamerek, marketing manager Ecophon: ‘Sinds dit jaar hebben vrijwel al onze producten een organische binder, we gebruiken geen toegevoegde formaldehyde en voldoen daarmee ruim aan de strengste eisen op het gebied van binnenluchtkwaliteit. Het is niet zozeer een zichtbare innovatie maar wel een innovatie die rekening houdt met de gezondheid van mensen in gebouwen, nu en voor de toekomstige generaties.’ 

 

Sita Vleer, Marketing & Communicatie Derako: 'Sneller en slimmer bouwen.  Als producent en leverancier moet je daarom continue scherp blijven en innoveren en ontwikkelen. Hoe krijgen we dat product naar een hogere level waardoor men tijd en geld spaart op de bouw. Ook hierin zijn samenwerkingen van cruciaal belang. 

 

Het gebruik van BIM neemt de komende jaren toe maar dit vraagt voor veel bedrijven extra tijd en investeringen. Voor veel leveranciers, afbouwende partijen en aannemers staat dit nog in de kinderschoenen. Derako is al bij een aantal BIM projecten betrokken geweest en zien we dat hier andere aspecten een rol gaan spelen.'